top of page

בשדה סגול: איך למדתי להסתכל על דברים באור אחר בעקבות חיבתי ליין?

מאת: טל טאובר גוטסדינר

 

ביקרתי לאחרונה בשדה לבנדר חדש של החקלאי יועד מלקר ושותפתו למיזם סמדר נוביק.

השדה נמצא במושב שעל, מושב קטן שהתפתח בשנה האחרונה פלאים עם הקמתם של כמה פרויקטים מעניינים: יקב תל של הייננית ליטל עובדיה, משק עם קטיף עצמי של משפחת מלול, גידולי כמהין של חברת הסטארט-אפ הישראלית אילסר וכעת גם שדה לבנדר סגול ויפה, פרובנס-like.


בתמונה יועד מלקר בשדות הלבנדר.


ליועד הגעתי בעקבות המלצותיהן של נשות השזרה הצפוניות – אותה ליטל עובדיה (הייננית של תל) ונועה מעוז (אגרונומית שמייעצת ומלווה כורמים). אחרי דקות ספורות התאהבתי בקסם של המקום וביועד, שקיבל את פניי עם כובע שעליו מצויר פותחן יין, וכך גיליתי שהיה דוגם בכרמים של יקב רמת הגולן. אחותו, נטע מלקר, היא כורמת שם היום.



למדתי שהשדה נמצא בגובה 760 מטר, ושהגובה חיוני כי לבנדר צריך קור (כמו גם שמש ומים) בכדי לגדול כראוי. הפריחה החלה ממש לאחרונה, בחודש יוני, וכבר בתחילת יולי יצטיידו הקוצרים במגל. כלומר, התמזל מזלי לבקר בעונת הפריחה הקצרה מאוד. לצד הלבנדר, גדל גם אזוב, שאם מתקרבים וממוללים את עליו – עולה ריח הזעתר המוכר. שניהם גדלים אורגנית ומשמשים כצמחי מרפא להפקת שמנים אתריים ומוצרי בריאות שנארזים תחת השם "נוביקס".


את עולם השמנים הכרתי עם הפיכתי לאמא, לפני כן כל העניין הזה נראה לי קצת תמוה. כשבתי נולדה גיליתי הרבה יותר עניין בריפוי טבעי, לצד סם הנורופן הקבוע. אבל השימוש האישי שלי הוא לא הסיפור - יועד סיפר לי איך טיפל בבעיה בריאותית של הילדים שלו בעזרת אחד המוצרים, ובעקבות הריפוי היעיל - גם בכל ילדי המושב. חשבתי לעצמי כמה זה מדהים שהאיש הזה חי את כל התהליך, החל משתילת הצמח ועד השימוש במוצר. כמה מדהים שהוא יכול לרפא את הקהילה שלו בזכות דבר שיצר בשתי ידיו. בדומה לייננים ויינניות (לפחות חלקם) שמעורבים ומעורבות ביצירה מנטיעת הגפן ועד השקיית הכפר ביין, ובשונה מאזהרותיו - הממומשות לרוב - של קרל מרקס על הניכור של הפועל מהתוצרת כאשר אינו שותף לשלבי הייצור.


בתמונה טל טאובר גוטסדינר בשדות הלבנדר.


מלבד האסתטיקה של השדה הסגול, שהיא לבדה מרגיעה את הנפש, נהנתי לשמוע על העבודה החקלאית ועל תהליך הייצור. קצת כי אני קיבוצניקית במקור, אבל בעיקר כי האהבה שלי ליין מאפשרת לי להביט בצורה מעמיקה יותר על הסיפור שמאחורי התוצרת; להבין שאזור הגידול משפיע באופן מכריע, שכל החלטה של החקלאית או הייננית תתבטא בתוצר הסופי ושיש להתאזר בסבלנות ולהנות גם מהתהליך, כי הוא חלק מהעניין עצמו. כך נהנתי מביקור בשדה לבנדר כפי שאני נהנת מביקור בכרם.


את ההסתכלות האינטרדיסיפלינרית על יין - שטומנת בחובה היסטוריה, גיאוגרפיה, קולינריה, ביולוגיה, תרבות - אפשר להחיל גם על גידולים אחרים, ולהנות מהעושר שלהם הרבה יותר. ואחרי ככלות הכל, באנו להנות.



 

טל טאובר גוטסדינר, מייסדת ומנהלת קהילת השזרה.

לחשבון האינסטגרם הפרטי של טל - לחצו כאן.

bottom of page