top of page

שֵׁנִי זָנִי - מרגלית בלאן

כתבו: יאיר ואסף מרגלית

כמה מילים על זן הענבים החדש שפיתחנו – Margalit Blanc.

סיפור בלתי רגיל שהתחיל בכרם הקברנה-פרנק בבנימינה.

בשנה הראשונה להבשלת הענבים (2001), שמנו לב שגפן אחת מתוך כל הגפנים בכרם שענביהם אדומים, בגפן זו הם היו ירוקים. ("הברבור הלבן"). הסקרנות התעוררה והתחלנו לבדוק את מאפייני מיץ הענבים ולעשות יין מהגפן הבודדת הזו. התוצאות היו חריגות - pH נמוך במיוחד וארומה פירותית מאד.

בשנים הבאות המשכנו לבדוק את העניין, וכאשר קנינו את חלקת האדמה בזכרון-יעקב החלטנו לשתול שם גם ייחורים של גפן האם החריגה הזו.


בעת שהותו של יאיר בקליפורניה בשנים 2011 - 2013 הובאו דגימות עלים של הגפן החריגה לבדיקת DNA במעבדה שמתמחה בנושא זה באוניברסיטה בדיוויס כדי לדעת האם הגפן הזו היא זן מוכר שבמקרה השתחל אצלנו בטעות, או שזהו זן חדש שאינו ידוע עדיין. כעבור זמן התקבלה תשובה שהזן הוא סן-ג'וביזה. לאור העובדה שהגפן בעלת ענבים לבנים, עודכנה המעבדה שיש טעות בזיהוי. מצד שני יתכן שגפן זו אינה מוכרת עדיין ולכן איננה נמצאת בספריית הזנים הידועים. נתבקשנו להביא עלים לבדיקה נוספת מה שאכן בוצע. הבדיקה השניה ארכה זמן רב ולבסוף התקבלה תשובה שהזן הוא פרנץ'- קולומבר. נשארנו בספק אבל נטענו כמה שורות ממנו בכרם החדש.


בהבשלה הראשונה, כל הגפנים (כ-600) הבשילו לגרגרים ירוקים כמו גפן האם, למעט 3 גפנים שבהם האשכולות הכילו גרגרים שצבעם היה ספקטרום יפה של צבעים - ירוק, וורוד ואדום, כאשר כולם גדלים באשכול אחד, תופעה שלא ראיתי מעולם לפני כן.




היין שייצרנו בכרם היה כמובן יין לבן עם ארומה פירותית, וחמיצות טבעית גבוהה מאד.

בבציר 2016 החלטנו לעשות בלנד (25%) של הזן החדש עם זן השרדונה מאותו כרם וקראנו ליין בשם ג'נרי אופטימה. ביין זה הארומה הבסיסית הייתה של שרדונה עם רמז ברור לפירותיות אחרת וחמיצות גבוהה מהרגיל.

בבציר 2020 החלטנו לייצר באופן ניסיוני יין זני 100% מרגלית-בלאן.



באשר לשלושת הגפנים עם ספקטרום צבעי ירוק, וורוד ואדום, הם ממשיכים גם בשנים הבאות עם אותו ספקטרום צבעים, וכל יתר הגפנים האחרות ששתלנו בכרם נשארו עם אשכולות ירוקים.

עובדה זו שהצבע במקורו היה אדום, הפך לירוק, וחזר בכמה גפנים בודדות למגוון צבעים של ירוק - אדום, תומך מאד בכך שזו מוטציה שמתרחשת מעת לעת בטבע. השינויים במוטציה מתבטאים בין היתר בדורות הבאים באופן שנראה שהם לעיתים חוזרים למקורם.


זהו זן חדש שלהערכתנו אינו נמצא בשום מקום אחר. יש מקום להמשיך לחקור בעניין.

השם מרגלית-בלאן ניתן במשתלה שעשתה את ההרכבה של הרוכב על הכנה האמריקאית, כדי שיהיה אפשר לתייג אותו בעבודתם. וכך נכתב על השתילים במשתלה מרגלית-בלאן.




 

יאיר ואסף מרגלית, בעלים, מגדלים וייננים (Vigneron)


 

bottom of page