top of page

שֵׁנִי זָנִי - מרלו

כתבה: חן שיר

שני זני, והפעם מרלו - אחד מזני הענבים הנפוצים ביותר בעולם, ובמיוחד בבורדו, שם הוא הבסיס לרוב הבלנדים.


השם מרלו מגיע משם הציפור שחרור (ובצרפתית Merle). יש הטוענים שהציפור הזו אוהבת להיות ניזונה מענבים בשלים (מי מאיתנו לא אוהבת ענבים בשלים) ועל כן החיבור המעניין.

התיעוד להופעה הראשונה של מרלו הוא בבורדו במאה ה-18, מה שהופך אותו לזן יחסית צעיר.



מרלו מתאפיין בגוף בינוני ובפרחוניות עדינה ונעימה, טעמי פירות כגון שזיף שחור ודומדמניות וכל זה לצד טאנינים מבניים בינוניים אך לא גבוהים. זהו זן שבמידה ונבצר מאוחר יכול להגיע לרמות סוכר גבוהות ועל כן לאלכוהול גבוה.

הוא אוהב לגדול באדמות כבדות, כגון אדמת חרסית, וזמן ההבשלה שלו הוא מוקדם.


בשל ההבשלה המוקדמת, הוא זן שמקנה בטחון וגיבוי במקומות קרים (כמו בורדו) שבהם יש זני ענבים, כמו קברנה סוביניון, שלא יגיעו להבשלה לפני הסתיו הקר. בבורדו נהוג לבצור אותו מוקדם ועל כן לקבל אותו עם גוף בינוני ואלכוהול נמוך, פירותיות עדינה, חמצמצות מאוזנת ואלגנטית. לרוב הוא יופיע בבלנד, משודך לקברנה סוביניון על מנת לרכך את הכבדות והטאנינים הגבוהים שמגיעים מהקברנה.




בבבלנדים מברז׳ראק וקאהור ( דרום-מזרח צרפת) הוא יתווסף למלבק ויתן לו גוף וחמצמצות מעודנת.

בפריולי איטליה, מרלו יופיע בצורתו הפירותית יותר ולרוב יהיה חלק קטן מבלנד עם קברנה סוביניון או עם סנג׳ובזה.

בארה״ב, הוא יתאפיין בבציר מאוחר יותר, ועל כן בגוף מלא יותר, פירותיות מודגשת ומבנה נפלא.


ולסיום - עובדה חביבה - ההגעה של מרלו לארה״ב הייתה בשנות ה-90 המוקדמות אל מדינת וושינגטון, שם האמריקאים פזלו לעבר אורח החיים הבריא של הצרפתים, הכולל גבינות, בגט וכמובן יין.

הם נטעו מרלו והחלו לייצר יין פשוט, ומאוד לא טעים, לשם הבריאות. וכך, הם הצליחו להרוס את תדמיתו של המרלו בעיני האמריקאים, תדמית שאיזור הגידול בוושינגטון עדיין מנסה להשתקם ממנה. ומה אנחנו למדות מכך? שיין שותים לשם בריאות נפשית, ולא בריאות פיזית.




ולמי שלא מכירה אותי משלל אירועי השזרה - אני חן, בת 37, יועצת מוצר עצמאית לסטארטאפים, מתל אביב, אמא לשניים קטנטנים, אוהבת אוכל, יין ולהיות בפנסיה תוך כדי החיים. ובדיוק מושלם, בסוף השבוע שעבר בקבקתי את היין הראשון שהכנתי בקורס הכנת יין בשורק, והוא איך לא, מרלו עם 10% מלבק בתסיסה משותפת. בחרתי להוסיף למרלו שלי מעט מלבק על מנת לתת להדגיש את הפירותיות מבלי להתפשר על הגוף הבינוני.



 

חן שיר, יועצת מוצר עצמאית לסטארטאפים וסטודנטית להכנת יין ביקב שורק.

לפרופיל המלא של חן לחצו כאן


 

bottom of page