top of page

הכירו את ענת פרנס, המורה לסאקה

מאת: ענת פרנס, מתגוררת בטוקיו מאז 2006


ענת פרנס עם בקבוק סאקה וכוס סאקה

הרומן שלי עם יפן התחיל ב-1995 כאשר הגעתי לביקור במדינה הכל-כך אחרת הזו במסגרת "טיול של אחרי צבא". מאז הביקור הראשון שלי בארץ השמש העולה, הפכתי לחסידה נלהבת של אוכל יפני כמו גם האלכוהול המסורתי, סאקה ושוצ'ו. אוכל ושתיה, כגון תה ואלכוהול הינם חלק אימננטי מהתרבות וההיסטוריה של יפן ולהם מסורות ארוכות שנים.

ב-2006 הגעתי שוב בזכות מלגת לימודים נדיבה שקיבלתי ממשרד החינוך והתרבות היפני, על מנת להמשיך לימודי צילום, וב-2009 ביקרתי לראשונה במבשלת סאקה באזור ההררי של טוקיו. כאמור שיכר האורז המותסס של יפן שנקרא ביפנית NIHONSHU כבש אותי, למן ביקורי הראשון פה, אבל רק לאחר שביקרתי לראשונה במבשלה, ועוד יותר מכך כאשר לקחתי קורס בן כמה חודשים של WSET שמוקדש ללימודי סאקה, הבנתי, שלמרות שאני נהנית כבר שנים רבות ממשקה האלים היפני, ידעתי עליו, למעשה, מעט מאוד.


בשנים האחרונות נפתח בפניי עולם חדש, מרתק ומופלא שנקרא SAKE BREWING. אני שמחה לפרסם באתר נפלא זה מאמרים בכדי להנגיש מסורת מרתקת בת 2000 שנים של הכנת סאקה לקוראות והקוראים הישראלים, שרובם אינם יודעים הרבה עליה ועליו. בכמה משפטים אכתוב עכשיו, שסאקה אינו דומה ליין, ומצריך התייחסות אליו כאל קטגוריה בפני עצמה. אפשר, ולטעמי צריך, ליהנות מסאקה לצד מאכלים/מטבחים שונים ומגוונים, ההנחה שסאקה = סושי/יפני, מצמצמת עד מאוד את אפשרויות ההנאה והוורסטיליות של המשקה. הידעתן שסאקה וגבינות, למשל, זה שילוב מנצח! בדומה לעולם היין בישראל, עולם הסאקה עבר, ועודנו עובר תמורות ושינויים בעיקר בזכות דור צעיר של מבשלנים.


עד לפני כמה עשורים בודדים, נשים לא הורשו להיכנס למבשלות סאקה. אולם אין לזלזל בתרומה שלהן להצלחתן ושרידותן של המבשלות, גם בתקופות שהודרו מהן. בעשורים האחרונים השתלבו בעולם הסאקה נשים עם טונות של תשוקה, יצירתיות, חזון, מסירות והתמסרות אין קץ. כמעט בכול מפגש שלי עם מבשלנים ראשיים אני יוצאת נפעמת, מוקסמת ומלאת השראה. זה תקף כפליים כאשר אני פוגשת אישה בעמדה הזו. כך גם במפגשים עם נשים שתורמות לעולם הזה מכיוונים אחרים כמו כתיבת טורים, בלוגים, ביקורות, או אלו שעובדות כסומלייה במקומות שונים בעיר. כצלמת, אני עובדת בימים אלו ספר שיאגד בתוכו ביקורים שלי במבשלות שונות, דרך הצילומים אנסה להעביר את הקסם שמתרחש בין כותלי מבשלות הסאקה ואת האנשים, נשים וגברים כאחד, שנותנים את כל שביכולתם במהלך חודשי החורף הקפואים לבשל את הסאקה המושלם עבורנו.





bottom of page