top of page

עולם הפודקאסטים המופלא

מאת: אורית גרינבוים לירון

 

פודקאסטים או בשמם העברי הֶסְכֵּתִים, התגנבו להם אט אט אל מרכז הבמה. הקונספט קצת ארכאי אבל בעולמנו, כשכל פיסת מידע הפכה זמינה כל כך ואין לנו רגע דל לבזבז על סתם שקט, האזנה לפודקאסט הפכה את מעט הזמן הפנוי בחיינו לעוד מקור של תוכן זמין. תוכן איכותי? זה כבר עניין אחר. כל מי שברשותו ציוד הקלטה מינמלי יכול ליצור פודקאסט ובאמת יש המון מהם, רובם מואזנים על ידי בני משפחה קרובה של המשדר, וגם זה במקרה הטוב.


אני נחשפתי בפעם הראשונה לפודקאסטים בנושא יין בעת לימודי הדיפלומה ביין ואלכוהול של WSET, כשניצלתי כל רגע לקריאה וטעימת יין ובין לבין מצאתי המון פודקאסטים עם תוכן רלוונטי ומקצועי. כל קפיצה לסופר, נסיעה ברכבת, באוטו, בכל זמן "מת" בו לא יכולתי לקרוא, לכתוב או לטעום יין האזנתי לפודקאסט בנושא אותו למדתי.

מאז זרמו הרבה מים בתמזה ובמרץ 2020 נפלה עלינו הקורונה. אנשי יין וצרכני תוכן עמדו חסרי אונים לנוכח ביטול כל מפגש ואירוע סביב יין ופודקאסטים ותיקים נסקו לצד רשימה מעניינת של חדשים ומעודכנים. כחובבת הז'אנר אספתי כאן עבורכן כמה מהטובים והאיכותיים:


הישראלי


"מוצר צריכה בסיסי – פודקאסט יין" פרי יוזמתם של איש היין גיא הרן והיינן רע פרינס התחיל את דרכו בסוף דצמבר 2017 ולצד קבוצת פייסבוק פעילה הפך במהרה ללהיט. זהו פודקאסט היין הישראלי הראשון והיחיד כרגע על מדף התוכן והוא עוסק בנושאי יין כמו זני ענבים, ארצות יין, טכניקת טעימה לצד ראיונות עם אנשי מפתח בתעשייה המקומית. ביולי האחרון פרש רע מהגשת הפודקאסט ואת מקומו תפסה הייננית ואשת היין הנהדרת רוני ססלוב. אני מאוד אוהבת את הדינמיקה בין רוני וגיא, הם מנגישים את השיח על יין תוך כדי דיבור מקצועי מה שהופך את הפודקאסט הזה למעניין עבור אנשי מקצוע וחובבים כאחד. הצמד משחרר שני פרקים בחודש בממוצע וכל אחד מהם הוא חגיגה בפני עצמה.


האמריקאים


Wine for Normal People

הוא פודקאסט ותיק המשדר כבר מינואר 2011 בהנחייתה של אשת היין אליזבת שניידר כשלצידה בתפקיד "האיש שלא מבין ביין" מככב בעלה אם סי אייס (אין יותר אמריקאי מזה). אליזבת החרוצה עובדת בקצב מסחרר ומוציאה פרק פעם בשבוע, לעיתים אף יותר, בנושאי יין שונים כולל ראיונות עם יצרנים ואנשי יין מכל העולם. כשמתגברים על הסלידה מקולה הצפצפני של אליזבת אפשר להנות ממעיין ידע בלתי נדלה המוגש באופן ברור ומובנה. אני מאוד אוהבת את הפרקים בהם היא צוללת לעומקו של זן ענבים אחד, חוקרת ומאפיינת אותו ואת ביטוייו השונים בעולם. בפרק 342 אליזבת מקיימת ראיון מרתק עם ג'יין אנסון שפרסמה לא מזמן את ספרה על יקבי בורדו בו היא פורשת משנה חדשה ומפתיעה לגבי האזור. לפני כשנה היא הוציאה את ספרה הנושא את אותו השם Wine for Normal People. אני פחות התחברתי לספר, משהו בעיצוב התזזיתי, באופן ניסוחו הפשוט של הטקסט (היא כותבת כמו שהיא מדברת) ובניסיון לאגד בספר אחד את כל עולם היין כולו מרדד את השיח על יין. אליזבת החרוצה גם מקיימת סדנאות אונליין בתשלום.


תמונה של אשת היין אליזבת שניידר, מתוך אתר הפודקסט.


Guild of Sommeliers Podcast

אחד הפודקאסטים הכי מקצועיים ברחבי הרשת, בהנחייתו המעולה של המאסטר סומלייה ג'ף קרוג ומגישים נוספים. ג'ף הקים את אתר GuildSomm כבר בשנת 2009 שהוא בעצם מאגר ידע שיתופי עבור אנשי מקצועות היין הנכתב על יד כמה מהשמות המובילים בתחום כמו קלי ווית מומחית ליינות קליפורניה בפרט וארה"ב בכלל, כולם MS או MW. האתר עצמו (בתשלום) מכיל כמות מידע מטורפת, מפות, מאמרים, ראיונות, סירטונים והחל משנת 2011 גם פודקאסט. פעם בחודש בערך יוצא פרק חדש במגוון נושאים מרתקים כולל חידוד טכניקת טעימה עיוורת ולמידה לקראת מבחני יין של מוסדות כמו WSET, IMS, CMS. בעקבות פרשת ההטרדות המיניות במוסד Court of Master Sommeliers, באוקטובר האחרון פרש ג'ף מניהול האתר והנחיית הפודקאסט וכיום חברים שונים בארגון מנחים ומובילים אותו. מליצה בחום, כל פרק בונבון.


I'll Drink to that

אחד הפודקאסטים הותיקים ברשת (פרק ראשון עלה לאויר ביוני 2012) בו לוי דלתון וארין סקלה, שני סומליירים בולטים מראיינים אנשי מפתח בעולם היין בנושאים שונים. עם השנים ארין נעלמה ולוי מוביל את הפודקאסט עם קול רדיופוני במיוחד שתמיד נעים להאזין לו, למרות שלעיתים הפרקים ארוכים מידי אבל תמיד מקצועיים.


Wine Enthusiast Podcast

הפודקאסט של מגזין היין והאלכוהול Wine Enthusiast אותו מובילה בכישרון רב העורכת לורן באזיו ומתמקדת בנושאים שונים כמו "האם יין הוא אומנות?", שאלה ששאלתי את עצמי לא פעם. דיון סופר מעניין על מהי אומנות ואיך אומן זקוק לאמצעים טכניים ומורכבים כדי לבטא את הרעיונות שלו, כמו במוזיקה או באומנות ויזואלית. שני פרקים מעניינים על נשים בתעשיית היין בקליפורניה ופרק בנושא גיוון אתני בתעשיית היין האוסטרלית מומלצים גם הם.


הבריטים


Wine Blast with Susie and Peter

פודקאסט אהוב עלי במיוחד, יחסית חדש בנוף הפודקאסטים הוותיקים אשר יצא לעולם תוך כדי פרוץ המגיפה בסוף מרץ 2020 ומגישים אותו סוזי ופיטר, שניהם מאסטרס אוף ווין. עובדה זאת לא משפעיה על קלילותה ונגישותה של ההגשה המקצועית וזאת לגמרי אומנות. בדרך כלל משחררים פודקאסט לאויר פעם בשבועיים בנושאים כמו יינות אנגליה, צ'ילה (פיטר מומחה ליינות צ'ילה), סובניון בלאן ניוזילנדי, סקירת יינות רוזה, טעימת יינות זולים מיקבים גדולים ופרק אחד מומלץ במיוחד בו הם מראיינים את כתב ומבקר היין הידוע יו ג'ונסון. מרתק.


תמונה של סוזי ברי ופיטר ריצ׳אדס, מתוך אתר הפודקסט.


Italian Wine Podcast

מונטי וואלדין כתב יין בריטי, מומחה ויועץ לייצור יינות אורגנים וביודינמים (עוד לפני שהיו כל כך פופלארים) התמקם בשנים האחרונות בטוסקנה ומשם כותב ויוצר. בפודקאסט שלו מונטי מראיין יצרנים ואנשי מפתח בתעשיית היין האיטלקית בנושאים שונים, תמיד מאוד נעים ומקצועי, מומלץ לכל מי שרוצה לצלול לעומקו של המגף. הראיון האהוב עלי מתקיים בפרק בו בנו בן ה- 10 של מונטי מראיין אותו, מקסים ומצחיק ומתוק. ישנם פרקים שלמים באיטלקית והתרגום פחות עובר מיקרופון אך דוברי השפה יהנו מאוד.


Interpreting Wine Podcast

לורנס פרנסיס, חובב יין בריטי התאהב ביין בעת שהותו בספרד (איך אפשר שלא?). תוך כדי לימודי הדיפלומה שלו ב WSET לורנס מראיין המון אנשי תעשייה לונדונים, מורים ב WSET ובוגרי מסלול הדיפלומה ויחד יוצרים אוסף של עצות ודרכים לעבור בהצלחה את מסלול הלימודים המאתגר. מלבד איחול ה- Enjoy הקריפי בכל תחילת פרק, לורנס מראיין שיודע להאזין למרואיינים שלו ובדרך כלל מצליח לעניין ולחדש.


האזנה נעימה או כמו שלורנס פרנסיס אומר Enjoy (בקטע קריפי).


 

אורית גרינבוים לירון dipWSET

לחשבון האינסטגרם של אורית - לחצו כאן.

bottom of page